invoegen plc project in een multiproject

De Modulaire PLC die vrijwel alles kan.

Moderator: GJ_

Plaats reactie
JImmy

invoegen plc project in een multiproject

Bericht door JImmy » 21-12-2016 18:24:28

Beste(n),

Kan iemand mij helpen met het volgende:

In een bestaand multiproject zou ik een ander bestaande project moeten invoegen: nl volgende plcl:

Afbeelding

zou in dit project moeten worden geintegreerd:

Afbeelding

zodanig dat ik deze dan via NetPro kan laten communiceren met de plc "zakkenlijn" via mpi.

Alvast bedankt...:)

Jimmy.

JoopB

Re: invoegen plc project in een multiproject

Bericht door JoopB » 22-12-2016 12:37:37

Het project kun je gemakkelijk in je multiproject invoegen door bij het geopende multiproject op je op je rechter muisknop te klikken en dan insert into Multiproject en je kies dan het project wat je wilt invoegen.
Maar dan heb je een project in je multiproject met een MPI net en een profibus net. Nu moet je dat MPI net de zelfde netwerk instellingen geven als je zakken lijn en dan moet je ook nog zorgen dat de 2 MPI netwerken alle adressen verschillend zijn, je zult dus van minimaal 1 CPU het MPI adres moeten wijzigen ban 2 naar een hoger vrij nummer en als er nog een panel aanhangt dan moet je daarbij het adres waarschijnlijk ook aanpassen en in de HMI software de variable opnieuw aan het nieuwe MPI adres van de PLC verbinden en dan in je panel laden. (in Netpro van het multiprject kun je dat doen door op Edit te klikken dan Merge/Unmerge subnets te klikken en dan MPI dan kun je de 2 projecten invoegen in een project overschrijdend netwerk.
Maar het probleem is dat je met een 300 geen active S7 verbinding kunt opzetten. (ik heb het net geprobeerd met een paar oude PLC's (een project met een 3152-2DP en een 312C en nog een Virtuele 400 (dit is mijn IBH-Lan adaptor welke op een van de poorten zit om de PLC's via ethernet te kunnen benaderen. (beide PLC's > dan 10 jaar oud)in een project en een ander project met een 314IFM (deze is min 17jaar oud). ik heb beide projecten in een multiproject ingevoegd en de netwerk eigenschappen van de mpi gelijk gemaakt ,ook het 7S-subnetz-ID want als dat verschillend is word het netwerk als 2 verschillende netten gezien)
Vanaf de 300PLC's kan ik geen S7 verbinding maken maar als ik op de 400 klik kan ik een S7 verbinding maken met alle 3 de 300 plc's dit is echter een eenzijdge verbinding.
Een globaldaten verbinding gaat alleen met de PLC's die in hetzelfde project zitten en niet met een PLC in een ander project ,terwijl ik het MPI net wel als project overschrijdend netwerk had ingesteld.
Dus als je het met Globaldaten wilt doen moet je beide PLC's in een project zetten ( je met dan De CPU e.d. uit het E15 project in je Zakkenlijn project opnemen.

Ik denk dat je het simpelste een DP/DP koppeller tussen de 2 profibus netten kunt zetten en daarover je data heen en weer transporteren. Deze moet je gewoon bij beide PLC's in de HW config invoegen en je configureerd deze in beide projecten met tegengestelde I/O ( Bv op slot 1 van PLC a een 4byte Input dan is het op slot 1 van PLC b 4byte Output) Je moet wel even goed de gebruiks aanweizing doorlezen voor de instelling van alle schakelaartjes
Met deze oplossing hou je gewoon 2 verschilende projecten en netten de DP/DP koppler is eigenlijk niks anders dan 2 DP modulen met I/O die virtueel met elkaar verbonden zijn (Je hoeft dus niet alle draadje tussen de in en uitgangen aan te sluiten) , het maakt ook niet uit dan b.v. bus 1 op 12Mbit draat en bus 2 op 500Mbit.

Groet Joop

JImmy

Re: invoegen plc project in een multiproject

Bericht door JImmy » 05-01-2017 20:34:03

Thanks Joop...:)

Plaats reactie

Terug naar “S7-300”